Før pleide bedrifter å printe ut årsrapporten. Store, tunge lefser på over hundre sider med tettpakket tekst, skriftstørrelse 10 og med vekt på hva selskapet gjorde i går.
Kommunikasjonsavdelingen hadde ansvaret for å sette den sammen etter innspill fra alle de ulike avdelingene. For utenforstående kan selskapets årsrapport være vanskelig å finne, og hvis du fant den på selskapets hjemmesider, så var det kun mulig å laste den ned som pdf. Hva skulle jeg gjøre med den da? Skulle jeg printe 120 sider med tekst med bilder av dårlig kvalitet?
Se for deg den perfekte årsrapporten i dag. Den er profilert på forsiden av selskapets nettside, og brakt til liv gjennom en 1.20 minutter lang film. Ikke en film med standard-bilder og en typisk britisk voice-over, men en autentisk film som får frem sjelen i selskapet. Årsrapporten er digital så jeg kan laste den ned, engasjere meg med innholdet eller lese deler av, eller hele dokumentet. Hvis jeg trenger å printe ut deler av den kan jeg laste ned kortfattede sammendrag. Hver seksjon er definert av en individuell infograf som oppsummerer historien fortalt. Hvis jeg trenger å bruke dokumentet som et referansepunkt så kan jeg laste det ned, og bruke cmd + F.
Årsrapporten forteller en personlig historie fra administrerende direktør, har intervjuer med andre nøkkelpersoner i selskapet med bilder, og samler finans- og CSR aktiviteter og en plan for morgendagen. Jeg blir stadig påminnet om dette når jeg besøker selskapets sosiale medier da det digitale innholdet ofte blir delt der.
Viktigst av alt – den oppsummerer ikke bare hva som skjedde i går, men forteller en historie om hva som vil skje i morgen. Slik blir den referansedokumentet for neste år også.
Ønsker du å diskutere hvordan vi kan hjelpe deg med årsrapporten? Send meg en e-post på ingrid.h.warner@leidar.com