Er du businessworthy?

“Jeg mener bestemt at det er vårt ansvar å prøve å etterlate denne planeten i bedre stand enn vi fant den”

Sir Richard Branson (Business for Peace Honouree fra 2014, Storbritannia) Grunnlegger, Virgin Group.

Hva betyr det å være “businessworthy”? I norsk sammenheng kan det oversettes til “forretningsverdig”. Det innebærer å skape økonomisk og samfunnsmessig verdi gjennom å drive etisk og ansvarlig virksomhet.

Da Richard Branson var på besøk i Norge i november 2016 møtte han 20 unge ledere for å diskutere hvordan man blir “businessworthy”, og hvordan påvirke de som ikke er det, samt dele kunnskap fra et langt liv som næringslivsleder.  

Branson etterlot tre refleksjoner til ettertanke:

  1. Vi må alle jobbe mot noe som har en større hensikt
  2. Virksomheter er til for å gjøre folks liv bedre
  3. Kortsiktig tenkning og handling, såkalt “Shortermism” gjør verden ondt.

Næringslivsledere innehar roller som normalt varer lengre enn folkevalgte politikere. En bedriftsleder bør derfor bruke sin langsiktige forpliktelse til å etterkomme etiske og ansvarlige retningslinjer i samhandel med samfunnet. Det er deres langsiktige fordel.

Jeg tror at mennesker, og selskapene de jobber for, som finner sin Nordstjerne jobber mot en større hensikt. Jeg har signert et løfte – the Businessworthy pledge – med en forpliktelse til å hjelpe andre med å finne sin Nordstjerne slik at de kan sette kursen, navigere i en stadig mer kompleks verden, og kommunisere effektivt. Dette er hvordan vi prøver å utgjøre en forskjell.

For å la verden vite hvorfor og hvordan vi arbeider med et formål, med bærekraftsmålene lagt til grunn, har Leidars ledelse og ansatte signert løftet her http://businessworthy.org.

Det burde du også. Signér løftet og la verden få vite hvordan du kommer til å utføre ditt arbeid og at du er #BusinessWorthy.

Som Sir Richard Branson sa – “Du kommer til å spille en svært viktig rolle”.