Heftets hensikt

Her om dagen fikk jeg en stor brun konvolutt i posten. Et hefte, med et personlig håndskrevet brev med Harvard Divinity School, gled ut av konvolutten. Jeg leste brevet, tok en slurk kaffe og leste heftet fra start til slutt. Flere timer senere funderte jeg fortsatt på det siste spørsmålet i heftet.. Bør det være en ensomhetsskatt på Netflix?

I århundrer har hefter styrket både ledere og folk til å motivere helt fremmede mennesker. Benjamin Franklin skrev og trykte hefter for å spre sine meninger om glede, smerte og papirvalutaer. Seth Godin publiserte heftet “Ship it”, om å starte og avslutte prosjekter. I dag, når jeg har en ide, men er i tvil om jeg skal dele den, kommer tittelen på heftet «Ship it» til meg. Ingrid, bare send det. Dypt inspirert av det ovennevnte har jeg skrevet og trykket hefter som samlet råd jeg ønsket at jeg visste før jeg var 30, spørsmål jeg skulle ønske jeg hadde spurt, “Conversations that matter in Norway” og det jeg leste i 2017. Heftene har blitt min måte å dele hva jeg gjør og hva jeg tenker med de menneskene jeg virkelig bryr meg om.

Vi leser blogger for informasjon og bøker for underholdning. Hefter har flere hensikter: instruksjonsmanualer for forbrukerprodukter, promotering av destinasjoner for turister, og forklaringer på bedrifters fokus. Hefter har vært et viktig politisk verktøy for å samle støtte rundt en bestemt sak. I mindre grad, men med større løfte, gjør hefter det mulig for alle å dele visjoner, stille spørsmål og utforske ideer.

Heftet er kraftig. Her er grunnene til at du bør vurdere å legge den til ditt verktøysett for beslutningspåvirkning og kommunikasjon.

  1. Tykkelse: Blogger er korte og bøker er lange. Hefter er mer enn en skisse, mindre enn et mesterverk. Vanligvis er de mellom 5 og 50 sider, slik at du kan ta leseren på en reise, utdype dine ideer, uten å forplikte deg til en omfattende avhandling.
  2. Tid: På grunn av lengden er hefter raskere å skrive. De kan trykkes på det lokale trykkeriet, eller lastes opp på nettet for å nå publikum raskere enn ved å publisere en bok.
  3. Trykk: Selv om hefter kan gjøres tilgjengelig for nedlastning på nettet, har kraften i brosjyren alltid vært det trykte produktet. Skriv ut noen få eksemplarer på den lokale skriveren, og del den med folkene du kjenner, og som betyr noe, så vel som med de som du tror ville hatt glede av å lese den. Ved å sende den i posten med et personlig notat, plukker du opp kontakten med folk du bryr deg om og du skaper du en relasjon med de som du vil påvirke.

Og før du lukker konvolutten, legg et ekstra hefte i konvolutten slik at mottaker kan dele den videre med en annen person.