Høsten er tiden for forandring. Løvet endrer farge, kollegaer booker om på møter og organisasjoner omstiller seg for å nå årets siste kvartalsmål. Og for ofte, havner forberedelser til Verdens økonomiske forums årlige toppmøte, nederst på listen. Like sikkert som at de siste løvene faller, starter invitasjoner til årsmøtet å hope seg opp i innboksen til ledere verden over.
Verdens økonomiske forum er ikke før den 23.-26. januar 2018. Det høres ut som langt inn i fremtiden, men det er knappe ni uker til. Etter syv års erfaring med posisjonering og profilering under Verdens økonomiske forum (World Economic Forum også kjent som WEF), tilbyr jeg 10 praktiske råd:
1. Finn og vær bevisst på nordstjernen din. Verdens økonomiske forums årlige møte setter søkelyset på et mangfold av emner under et felles tema “Creating a Shared Future in a Fractured World”. For å få mest mulig ut av WEF, formuler ikke bare din misjon, men også din visjon.
2. Formulér din «call to action». Med nordstjernen identifisert, hva oppfordrer du andre ledere i Davos til? For å få satt din agenda; må du utvikle sterke og minneverdige budskap som gjør at din oppfordring til handling fester seg.
3. Lytt. Din oppfordring er bare halve handlingen. Ønsker du kun å utforske nye horisonter på årets WEF? Eller møte ledere som deler din lidenskap og sak? Eller ønsker du å virkelig posisjonere nye initiativ og tiltak ved å primært snakke til media?
4. Kartlegg alternative arrangementer å delta på. Er det ditt første år i Davos, så hold et øye på TopLink (WEFs innholds- og samarbeidsplattform). Følg med når registrering til arrangementer åpner, og få med deg samtaler som passer din nordstjerne.
5. Planlegg bilaterale møter. Du kan møysommelig planlegge alle møter i forkant, eller reise til Davos å overlate alt til flaks. Men ved å planlegge de fleste møtene kan du også legge inn litt tid til tilfeldige møter. Kaffebaren rett ved rommet ”Sanada” er et utmerket sted å møtes.
6. Arrangér et sidearrangement med samarbeidspartnere. Dersom du er en del av en allianse eller gruppe partnere, vil det å være med som medarrangør være viktig merkevarebygging. Sett opp arrangementet til å romme samtaler, heller enn en typisk paneldebatt. Etter å ha lyttet til foredrag en hel dag, vil deltakere på ditt arrangement ha lyst til å bidra. Inviter til en frokost, lunch eller middag for å fremme tankevekkere. Å arrangere ditt eget arrangement er også en god måte å promotere temaer som ikke er på den offisielle agendaen i Davos.
7. Inviter til rundbordsdiskusjon. Dersom en middag med 100 personer er for tidkrevende eller kostbart, vurder å invitér viktige påvirkere til en frokost, lunsj eller middag (innenfor eller utenfor sikkerhetssonen). Ved å begrense hvem du inviterer til et dusin mennesker, stimulerer du i høyere grad til samtale. For å sikre deltakelse, pass på at de inviterte holder av datoen så snart som mulig. Utvikle et notat (f.eks. deltakernes biografier og bakgrunn om temaet) for å stimulere til fruktbar diskusjon og mest mulig utbytte av ledere som setter av verdifull tid under WEF.
8. Sikre deg talemulighet. Dersom du ønsker å tale under WEF, ta initiativ. Nå ut til dine kontakter på WEF og uttrykk hvilke temaer du kunne tenke deg å snakke om, med vekt på din ekspertise.
9. Publiser innsikt. Uken i Davos er et hav av aktiviteter, med nye annonseringer som konfetti. Har du en rapport eller innsikt du vurderer å publisere, ta det med til Davos.
10. Medierelasjoner. Kanskje har du deltatt på Davos, arrangert eller kanskje til og med vært taler på et arrangement? Men, det var kanskje bare et fåtall utenfor umiddelbar radius visste om det? Bruk muligheten til å nå ut globalt. Det er tross alt Verdens økonomiske forum. De største internasjonale mediene er tilstede i Davos og leter etter saker og vinklinger. De som ikke er i Davos vil gjerne ha de siste nyhetene. Nøkkelen er å gjøre din historie inspirerende – la din nordstjerne skinne. Og her hjelper vi deg gjerne!
For videre rådgivning på hvordan velge hva som er mest effektiv for deg under Verdens økonomiske forum, eller rådgivning på posisjonering og profilering under Davos 23.-26. januar 2018, send en mail til Ingrid Helsingen Warner eller ring på +47 948 78 886.