Hvordan gi historien din mening

Se for deg at du skal opptre på den globale scenen. Du er på vei til årsmøtet World Economic Forum (WEF) i Davos. På flyet gjennomgår du detaljerte briefing-dokumenter og tenker over dine verdier, ditt “hvorfor”. Du memorer temaene og gjentar de i hodet med din egen stemme. På toget fra Zürich ser du ut mot de snøkledde fjelltoppene… plutselig ser du noe så krystallklart som fjell luften. Ikke en ny visjon, men en klarere en. Du tar frem en notatbok og skriver ned det du ser.

Hvis du har en tydelig idé om “hvorfor” så er det mye lettere å utvikle budskap. Vi har akkurat kommet tilbake fra Davos, og sitter igjen med en følelse av at mange aktører drar dit uten et tydelig budskap.

En veldefinert Nordstjerne leder historien din; ikke bare hvor og hvem du skal snakke med, med hvordan du skal fortelle historien med innlevelse. Ved å ha en tydelig idé om hva din Nordstjerne er så kan du konsentrere søket ditt på relevante og tankevekkende kommentarer og innspill.

Å bli hørt på WEF kan være vanskelig. Å bli husket krever enda mer. Selv om media rapporterer internasjonalt 24/7 er det sterk konkurranse mellom de 2.500 deltakerne. Dette vet jeg fordi jeg har jobbet tett med kunder på fire World Economic Forum arrangementer. Her er tre sentrale poenger jeg har erfart:

Forbered hovedbudskap

Din historie bør inspirere, ikke underholde. Basér påstandene dine på logikk og bevis – ikke påstander og spekulasjoner. Ved å organisere budskapene logisk vil de bli lettere å huske, både for deg og ditt publikum. For å skape overskrifter kan du fokusere hvert tema på fem ord som er lette å huske – og uten fagspråk.

Invitér til diskusjon

Ditt tema er nødvendigvis ikke på WEF sin offisielle agenda, og du er kanskje ikke innleder i en debatt i kongressenteret, men du kan fortsatt bli hørt! Husk – du snakker med individer. Invitér de som er opptatt av samme tema som deg til diskusjon. Hva med en frokostdebatt, en avslappende lunsj eller en reflektert middag på Steigenberger Belvedere Hotel? Sett sammen din foretrukne gruppe av globale meningsbærere og din historie vil skinne gjennom.

 

Sett av tid til media

Dagene dine kommer til å være fylt til randen fra morgen til kveld, men sett av tid til å fortelle din historie til profesjonelle ører – til media. Formelle intervjuer tirsdag ettermiddag kan nå ut til en rekke nøkkelpersoner før arrangementet braker løs på onsdag. I tillegg bør du sette av tid til uformelle media briefer som kan nå ut vidt og bredt. En liten gnist kan glitre, så gløde. Det er tross alt slik stjerner blir til, og sånn kan deres historie bli fortalt.

Har du en Nordstjerne? Er du klar til å skinne i media? Hvis du ønsker hjelp så vil jeg gjerne høre din historie. Send meg en e-post til ingrid.h.warner@leidar.com